مجله اخبار علمی فناوری

سایت خبری

۶۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

چه چیزهایی را باید درباره اگزما بدانیم

مجید ملوحی | شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر


روغن پامچال شامگاهی یا انگور فرنگی سیاه: 500 میلی‌گرم، 2 بار در روز، علائم را کاهش می‌دهند.کودکان حدود 250 -12 میلی‌گرم  2 بار در روز همچنین روغن پامچال شامگاهی می‌تواند به صورت موضعی نیز استفاده شود.


اگزما التهاب پوستی است که با خارش مداوم و اغلب با تاول‌های آبدار همراه است، سپس تاول‌ها خشک شده و زخم‌ها پوسته پوسته می‌شوند.
برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید.

­­متخصصان تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران، زیر نظر دکتر فروغ اعظم طالبان و دکتر تیرنگ‌رضا نیستانی

 

اگزما به عنوان التهابات پوستی تماسی نیز شناخته می‌شود که با حساسیت ایجاد می‌شود و در برخی افراد ارثی است.

  • مجید ملوحی

می خواهم بهترین عطر زنانه برای فصل تابستان را بخرم

مجید ملوحی | شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

مارک جاکوبز رین (Marc Jacobs Rain)این نوع عطر از عطرهای مارک جاکوبز شما را به یاد دوش گرفتن در ماه‌های گرم تابستان می‌اندازد.این عطر حس خوشایند آب خنک را به شما می‌دهد.



اگر می‌خواهید در فصل تابستان از عطرهای خوشبو استفاده کنید و بوی عرق، بوی خوش تابستان را از شما دور نکند، عطرهای زیر مناسب‌ترین عطرهای تابستانی هستند.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

تابستان در راه است و همه ما برای این فصل گرم و در عین حال زیبا خود را آماده می‌کنیم.

  • مجید ملوحی

مورد اعتماد همسر شویم

مجید ملوحی | شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر

حال به این بیاندیشید که در این حالت خواسته شما از او چیست؟ (زمانی که خود را در موقعیت احساسی شریک زندگی‌تان قرار دهید درک وی برایتان سهل‌تر خواهد شد) در مواقعی که یکی از زوجین احساس کند نادیده گرفته شده است مایل نیست به بهانه‌ها و دلایل طرف مقابل گوش کند و هر چه شخص خاطی بیشتر توجیح کند طرف مقابل بیشتر ناراحت می‌شود.



اعتماد زیربنای استحکام روابط زوجین است و بدون آن مشکلات زیادی در زندگی ایجاد می‌شود که می‌تواند به سرد شدن رابطه بین زوجین بینجامد. برای برگرداندن اعتماد باید برنامه هدفمندی داشت.

ستاره حمیدی – روان درمانگر

 

 اعتماد زیر بنای اصلی یک رابطه است و بدون آن تمامی ساختارهای یک رابطه به راحتی از هم جدا می‌شوند حتی اگر در یک رابطه تمام دارایی و احساس خود را سرمایه گذاری نماییم ولی اعتماد درون آن جای نداشته باشد به طور حتم آن رابطه به جایی نخواهد رسید.

  • مجید ملوحی


اسیدهای چرب امگا شش و بیماری خوش خیم سینه کدو حلوایی، آفتابگردان و دانه کنجد از منابع خوب اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 6 هستند که برای بافت سینه مناسب شناخته شده‌اند.


بیماری‌های خوش خیم سینه به درد سینه (ماستالژیا)، خشکی و سفتی سینه، غده‌ها و کیست‌های غیر سرطانی اطلاق می‌شود. علائم و درمان‌های غذایی این بیماری را در زیر می‌خوانید.

دکتر لادن گیاهی؛ متخصص تغذیه

 

هرگونه نقطه سفت یا توده در سینه باید توسط پزشک معاینه شود تا خوش خیم بودن یا بد خیم بودن آن تشخیص داده شود.

  • مجید ملوحی

اگر حامله هستید حتما خرما بخورید

مجید ملوحی | شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

آلرژی‌ها را رفع می‌کند: یکی از بهترین خواص خرما وجود سولفور ارگانیک در آن است سولفور به راحتی در غذا و سایر خوراکی‌ها یافت نمی‌شود ولی خواص بسیار دارد مثلا باعث کاهش واکنش‌های حساسیتی می‌شود (مخصوصا حساسیت فصلی) در طول دوران بارداری نیز چون محدودیت مصرف دارویی برای خانم‌ها وجود دارد، خرما می‌تواند کمک بسیار زیادی کند.


خرما، مزایای بسیاری برای بدن ما دارد مثلا اختلالات گوارشی را رفع می‌کند، مشکلات قلبی را تا حدودی درمان می‌کند و به رفع کم‌خونی کمک می‌کند. مصرف خرما در بارداری بسیار مفید است.

اعظم اسلامی مجد

 

خرما منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های مختلف و املاح است هم انرژی‌زا می‌باشد و هم حاوی قند و فیبر است.

  • مجید ملوحی

از التهاب و عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا) بیشتر بدانیم

مجید ملوحی | شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۹ ق.ظ | ۰ نظر

ثابت شده است که تغذیه با شیر مادر از عفونت گوش میانی پیشگیری می‌کند و تغذیه طولانی‌تر نوزاد با شیر مادر، حمایت بیشتری را در بردارد. این امر احتمالاً به علت آنتی بیوتیک‌های موجود در شیر است.


التهاب و عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا) در نتیجه انسداد شیپور استاش (که از پشت گلو به گوش میانی راه دارد)، ایجاد می‌شود. تجمع مایع و فشار ناشی از آن موجب درد می‌شود.

­­متخصصان تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران، زیر نظر دکتر فروغ اعظم طالبان و دکتر تیرنگ‌رضا نیستانی

 

  • مجید ملوحی

استفاده از چه محصولاتی باعث تقویت مو می شوند

مجید ملوحی | شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۷ ق.ظ | ۰ نظر

در دهه‌های اخیر، از شانه‌های پلاستیکی استفاده می‌شود که به علت ایجاد الکتریسته، خیلی مناسب نیستند، ولی از قدیم از شانه‌های چوبی استفاده می‌شده و چوب خاصیت پلاستیک و ایجاد الکتریسیته را ندارد.



ریزش مو یکی از موارد شایعی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. در اینجا پای صحبت‌های دکتر صالحی، دکترای فارماکوگنوزی در این خصوص نشسته‌ایم که حضورتان ارائه می‌شود.

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، متخصص گیاهان دارویی،‌ در پاسخ به سوال گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد محصولات موثر در تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو، بیان کرد: «در سال‌های اخیر ثابت شده است که در بین ویتامین‌ها، ویتامین‌های گروه B یا B- کمپلکس می‌توانند نقش مهمی در مسائل پوست و مو داشته باشند.

بنابراین منابع حاوی آنها از اهمیت بالایی برخوردار هستند، البته خیلی از مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم، دارای انواع ویتامین‌ها هستند، ولی دسته‌ای از آنها مقدار بیشتری از ویتامین‌های گروه B  دارند.

  • مجید ملوحی

استفاده از تلفن همراه و موبایل زمانی که حامله هستیم

مجید ملوحی | شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۵۵ ق.ظ | ۰ نظر


بنابر تحقیقات مشخص شده است که تشعشعات الکترومغناطیسی می‌توانند اثر بدی بر روی دیان ای (DNA) جنین داشته و از رشد مناسب آن جلوگیری کند و حتی ممکن است موجب جهش یا انحراف کروموزمی در جنین در حال رشد شود.


این روزها مردم به شدت به تلفن‌های همراه خود وابسته‌اند و گویی نمی‌توانند لحظه‌ای از آن دور بمانند. در این میان زنان باردار نیز مستثنی نیستند. به این مطلب توجه نمایید.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

این روزها مردم به شدت به تلفن‌های همراه خود وابسته‌اند و گویی نمی‌توانند لحظه‌ای از آن دور بمانند.

در این میان زنان باردار نیز مستثنی نیستند.

آن‌ها از تلفن همراه خود برای صحبت کردن، ارسال پیامک، تنظیم وقت مراجعه به پزشک، حضور در کلاس‌های مربوط به زنان باردار و ... استفاده می‌کنند.

  • مجید ملوحی

زعفران این گیاه معجزه گر و عالی

مجید ملوحی | شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۵۳ ق.ظ | ۰ نظر

زعفران می تواند ادم مغزی را که یکی از علت اصلی ایجاد و گسترش آسیب ثانویه پس از سکته مغزی است را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد. مطالعات حیوانی مشخص کرده اند که کروسین از اجزای مؤثر زعفران دارای اثر محافظتی در مقابل تخریب سد خونی- مغزی بعد از ایسکمی  مغزی گلوبال است.


زعفران علاوه بر این که یک چاشنی غذایی پر مصرف است، خواص فارماکولوژیکی متعددی نیز دارد. در ادامه با توجه به ماه مبارک رمضان و استفاده بیشتر از این ادویه به خواص آن میپردازیم.

هاشم یاوری، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم بهداشتی در تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

زعفران و خواص آنتی اکسیدانی:

زعفران اثرات آنتی اکسیدانی خود را از طریق افزایش فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز (SOD) که جزء اولین خط دفاعی سلول ها در برابر سمیت ناشی از رادیکال های آزاد می باشد، اعمال می کند. چرا که این آنزیم یک آنزیم آنتی آکسیدانی قوی است و بدن را از آسیب سوپراکسید که رادیکال آزاد سمی تولید شده در میتوکندری است، محافظت می کند. سوپراکسید دیسموتاز یک آنزیم کلیدی است، زیرا در اولین مرحله حذف رادیکال های آزاد نقش دارد.

زعفران و بیماری های قلبی-عروقی:

در مطالعات متعدد اثر ضد آترواسکلروز زعفران و مواد مؤثره آن نشان داده شده است و مکانیسم های زیادی از جمله اثر ضد چربی، ضد انعقادی، مهار تجمع پلاکتی، مهار تشکیل اجسام کف آلود، مهار بازجذب لیپوپروتئین های اکسیده شده و مهار بیان فاکتورهای چسبندگی، مهار القای آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلول ها) سلول اندوتلیال و غیره در بهبود و حفظ سلامت قلب و عروق زعفران برای این اثر بیان شده است. از طرفی، ماده اصلیِ فعالِ زعفران یعنی کروسین نیز می تواند با جلوگیری از تکثیر سلول های عضله صاف آئورت در جلوگیری و درمان آترواسکلروز مفید واقع شود.

 زعفران و پروفایل لیپیدی:

کروسین زعفران از طریق مهار لیپاز پانکراس (به عنوان یک مهارکننده رقابتی) در روده باعث افزایش دفع چربی و کلسترول در مدفوع و در نتیجه کاهش غلظت سرمی تری گلیسرید، کلسترول تام، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم (VLDL) می شود، که از این حیث نیز می تواند در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های قلبی- عروقی کمک کننده باشد.

 

زعفران و سلامت مغز:

زعفران می تواند ادم مغزی را که یکی از علت اصلی ایجاد و گسترش آسیب ثانویه پس از سکته مغزی است را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد. مطالعات حیوانی مشخص کرده اند که کروسین از اجزای مؤثر زعفران دارای اثر محافظتی در مقابل تخریب سد خونی- مغزی بعد از ایسکمی  مغزی گلوبال است.

کاهش سطح فعالیت آنزی مهای سوپراکسید دیس موتاز، گلوتاتیون پراکسیداز در طول ایسکمی مغزی موضعی، احتمالاً حساسیت سلول های عصبی را به عوامل آسیب رسان از قبیل انواع اکسیدان ها، رادیکال های آزاد و شروع مرگ برنامه ریزی شده سلولی افزایش می یابد، لذا برگرداندن و یا حفظ فعالیت سطح داخل سلولی این آنزیم ها به وسیله تحریک افزایش سنتز آن ممکن است سلول ها را در مقابل آسیب و مرگ محافظت نماید.

 

زعفران و سرطان:

از دسته گیاهان دارویی که به نظر می رسد در درمان و کنترل دیابت نقش مهمی داشته باشد، زعفران را می توان نام برد که اثرات مفید و کارآمد خود در این زمینه را از طرق زیر اعمال می کند:

1- توقف و مهار سه فرایند مهم متابولیکی یعنی ساخت DNA، RNA و پروتئین در سلول های زیان آور سرطانی.

2- اثر مهارکنندگی بر روی فعل و انفعالات زنجیره ر ادیکال آزاد. زیرا اغلب کاروتنوئیدهای زعفران (کروسین، کروستین و سافرانال) قابل حل در چربی بوده و به عنوان اعضاء مرتبط کننده برای رادیکال های آزاد عمل می کنند که با خواص آنتی اکسیدانی آنها نیز ارتباط پیدا می کند.

3- اثر ضد سرطانی زعفران که به صورت طبیعی کاروتنوئیدها را به رتنوئید تبدیل می کند.

4- اثر سایتوتوکسیک زعفران که با میان کنش کاروتنوئیدها با توپوایزومراز II ارتباط دارد، به عنوان آنزیمی که میان کنش بین پروتئین و DNA را انجام می دهد و موجب القای آپوپتوز سلول های سرطانی می شود.

 

زعفران و افسردگی:

به طور کلی زعفران و اجزاء فعال آن با تنظیم سنتز و ترشح انتقال دهنده های عصبی مؤثر در ایجاد حالات روحی مناسب یا افسردگی می توانند اثرات مفید خود در این زمینه را اعمال کنند:

  • سافرانال موجود در زعفران به صورت وابسته به دوز باعث ایجاد اثرات شبه سروتونینی شده و با افزایش غلظت، باعث مهار بازجذب سروتونین می شود.
  • مهار بازجذب دوپامین (نوعی انتقال‌دهنده عصبی که کاهش آن با افزایش اضطراب در فرد همراه است) و نوراپی نفرین توسط کروسین موجود در زعفران.
  • مهار فعالیت آنزیم مونوآمین اکسیداز (MAO) آنزیمی که در مغز میانجی گرهای عصبی مختلف از جمله سروتونین، اپینفرین، دوپامین را تخریب می‌کند.

زعفران و درد و التهاب:

عصاره زعفران با مهار آنزیم های سیکلواکسیژناز نوع 2 (COX2) و در نتیجه مهار تولید پروستاگلاندین  Eمی شود و همچنین نیتریک اکساید سنتتاز از ایجاد نیتریک اکساید (NO) در محل التهاب جلوگیری کرده و از این طر یق می تواند منجر به اثرات ضدالتهابی و ضد دردی گردد.

علاوه بر این سایر اجزای زعفران مانند فلاونوئید و کاروتنوئیدها دارای اثر آنتی اکسیدان بوده و با به دام انداختن رادیکال های آزاد مانند رادیکال های اکسیژن و سوپراکسید، مانع تولید انواع پروستاگلاندین ها می شوند. بنابراین یکی از مکانیسم های کاهش درد زعفران، مربوط به خاصیت آنتی اکسیدان آن می باشد.

  • مجید ملوحی

تاثیری که امواج تلفن همراه و موبایل روی پوست می گذارد

مجید ملوحی | شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۵۲ ق.ظ | ۰ نظر


آیا تاکنون توجه کرده‌اید در اثر مکالمات طولانی در شب با بهترین دوست‌تان به چه میزان گوشی همراهتان داغ می‌شود گرم شدن بیش از حد تلفن همراه باعث افزایش سطح ملانین در پوست شما می‌شود و در نتیجه موجب تغیر رنگ پوست با نقاط تیره و پراکنده بر روی پوستتان می‌شود


دکتر محمدعلی نیلفروش زاده؛ متخصص پوست و مو

 

هم اکنون در جهان حدود 5/2 میلیارد نفر از تلفن همراه استفاده می‌کنند و این آمار در آمریکا فقط به ۲۲۰ میلیون نفر می‌رسد. حال تصور کنید که ما در چه دنیایی از امواج تلفن‌های همراه زندگی می‌کنیم.

میزان جذب امواجی که از تلفن همراه به سمت گوش می‌آید، با توجه به فاصله تلفن همراه از گوش و فرکانس موج متفاوت است ولی به طور معمول بیش از ۷۰ درصد امواج به‌وسیله بافت جمجمه و مغز جذب می‌شود و به شکل انرژی حرارتی درمی‌آید.

  • مجید ملوحی